Søhus Præstegårds historie

Der er tale om en præstebolig indrettet i et villakvarter i området Bispeengen. Boligen ligger samtidig nabo til Søhusskolen. Med henblik på undervisning af konfirmander fra skolen og møder for menigheden blev der tilbygget et mødelokale. Søhus var fra 1960 til 1980 vokset fra en beskeden bebyggelse langs den gamle Slettensvej til et bysamfund på næsten 4.000 beboere, der var flyttet ind i et omfattende nybyggeri bestående af etageejendomme, parcelhuse og rækkehuse. Til at betjene beboerne var der bygget et stort supermarked.

Daværende biskop Holm gik meget ind for en placering af en præst midt i det omfattende byggeri, når beboerne kirkemæssigt hørte til Stige, hvor man dog havde en kirke at samles om. På biskoppens anbefaling oprettedes et nyt præsteembede i Lumby Sogn med tilhørende bolig i Bispeengen fra 1980. Året efter blev stillingen besat med Werner Elof Sørensen som den første præst i embedet. Arkitekt på byggeriet var Ebbe Lehn Petersen, Odense, og byggeriet blev taget i brug med præstefamiliens indflytning i 1982.

Før præstens placering i Søhus blev gennemført, kunne man ofte blandt tilflyttere mærke tvivl om, hvor de kirkeligt set hørte til, idet den nærmeste kirke var i Næsby. Sogneskæl er i nutiden nærmest usynlige. Byggeriet af villakvarteret i Bispeengen fandt sted på jord tilhørende den tidligere proprietærgård Anderupgård, hvis ejer i 1886 havde givet Stige Kirkes altersølv. En ring var sluttet.

Ved Werner Elof Sørensens fratræden i 2014, blev bopælspligten for præsten i Søhus ophævet  og Søhus Præstegård blev solgt.

Illustration:
Søhus Præstegård set fra vejen.