Lumby kirkes historie

Omkring 1240 på Valdemar Sejrs tid blev der opført en kirke i Lumby bestående af skib og kor. Fra samme tid stammer kirkens korbuekrucifiks, der viser en Kristus efter fransk billedskærertradition, der lader ansigtet udtrykke ”Det er fuldbragt”.

Henved 200 år senere i 1450 blev skibet tilføjet tre hvælvinger, der ligesom korbuen dekoreredes med bibelske beretninger. Tårnet kom til omkring 1500 og heri ophængtes en lille og en stor klokke.

1791 tiltrådte den 30-årige Peter Wilhelm Lütken som sognepræst og forblev i embedet 53 år, samtidig med at en også betroedes stillingen som amtsprovst for Nordfyn med ansvar for kirke-, skole- og fattigvæsen.

I 1825 blev det nødvendigt at nedbryde skibets tre hvælvinger som følge af voksende revner og tillige sydmuren måtte nedbrydes og genopføres. Herefter fik skibet et fladt loft.

I 1868 bevilgede kirkeejeren, herskabet til Nislevgård-Ravnholt, den halve sum til anskaffelsen af kirkens første orgel, hvis menigheden betalte den anden halvdel, og et par år efter i 1870 betalte herskabet et nyt alterbillede af den velsignende Jesus.

I 1910 skete den store begivenhed, at menigheden selv blev ejer af kirken, og den anskaffede ny døbefont, ny prædikestol og nye kirkebænke. 1958 var året, hvor de tidligere overkalkede vægmalerier blev fremdraget og konserveret, hvilket var en stor gevinst for kirken.

I årene 2002-2005 gennemgik kirken en meget stor indre istandsættelse med fornyelse af gulve, varmeanlæg, farvesætning af inventar samt ikke mindst et nyt orgel.

Nationalmuseets afsnit om Lumby Kirke (2019) kan nu læses online.