Lumbys historie

Lumby er en lille landsby med 774 indbyggere (2009) i Lumby Sogn på Fyn. Den er nævnt første gang 1231 i formen Liungby, men den anses for at stamme fra Vikingetiden (ca. år 700 – 1066). Landsbyen har fra oprettelsen op til vor tid været præget af dens placering på hovedfærdselsåren – landevejen mellem Odense, sletten og nordfyn.

Allerede i 1231 omtales byen som krongods, og bortset fra en periode i 1300-tallet hvor de holstenske grever besad byen, forblev Lumby samlet som krongods indtil 1700-tallets krongodsauktion, der fulgtes af en hurtig overgang til selveje. Fra 1502-89 fungerede Lumby som centrum for Lumby birk.

Landsbyen, der ligger nord for Odense, har givet navn til slægten Lumbye, heriblandt bl.a. komponisten H. C. Lumbye. I sognet fødtes 1765 litteraten og homøopaten H. C. Lund. I 1859 oprettedes en landboskole i Lumby, som var tænkt som et modstykke til den koldske folkehøjskole, skolen nedlagdes i 1894.

Mange gadenavne i byen, f.eks. Kanefarten, Harlekinvej, Colombinevej og Cecilievej er opkaldt efter H. C. Lumbyes musikstykker. Byen gennemskæres af H.C. Lumbyesvej, som går fra Søhus og til lidt nord for Lumby, hvor den ender i landevejen mellem Otterup og Odense.

Lumby Kirke fra 1200-tallet ligger ved H. C. Lumbyes Vej på toppen af bakken midt i byen. Byen har også forsamlingshus, maskinstation, skole for 0. – 6. klassetrin og børnehave. Landsbyen er præget af et godt foreningsliv.

Ved Lumby ligger Lumby Mølle, en hollandsk vindmølle med galleri fra 1820, der i 1968 optrådte på et tre-kroners frimærke og derfor fik tilnavnet Frimærkemøllen. Undermøllen er udført i grundmur og granit, mens overmøllen er i træ med spån. Hatten er bådformet. Møllen blev bygget som kornmølle og var i drift indtil ca. 1960. Igennem de sidste 15 år er møllen af de mange frivillige i lauget Lumby Møllegård blevet restaureret.

Læs mere i Annelise Bæk Hansens artikel om byens udvikling fra
Lumby og Stige Sognes Kirkeblad, årgang 45, nr. 3, side 4-6.

phj