Fødsel og faderskab

Fra 1. oktober 2010 skal forældre ikke længere anmelde deres nyfødte barn på kirkekontoret. Hvis forældrene er gift, får de automatisk fælles forældremyndighed.

Hvis forældrene ikke er gift og ønsker fælles forældremyndighed, skal de sende en omsorgs- og ansvarserklæring senest 28 dage efter barnets fødsel. Denne erklæring fastslår faderskabet og giver fælles forældremyndighed.

Omsorgs- og ansvarserklæringen udfyldes og sendes digitalt på www.borger.dk
under: familie og børn – faderskab, medmoderskab og forældremyndighed – faderskab.

Efterfølgende vil forældrene modtage en bekræftelse af faderskabet i deres e-boks.
Yderligere oplysninger og blanketter om faderskab kan hentes på
www.borger.dk