Lumby Kirkes orgel

Om Lumby Kirkes Orgel

I 2005 fik Lumby Kirke leveret et nyt orgel fra det sønderjyske orgel-byggerfirma Marcussen & Søn. Det nye orgel afløste det gamle orgel, som efterhånden havde udtjent sin pligt. Man stod så overfor diskussionen om, om man skulle restaurere det gamle orgel eller, om man skulle anskaffe et nyt. Heldigvis (for organisten), besluttede menighedsrådet at anskaffe et nyt orgel. Det blev bestilt hos den samme orgelbygger, som havde bygget det gamle orgel (og ligeledes det i Stige).

Orgelet er i flere henseender noget særligt. For det første er det det sidste orgel, som blev tegnet af arkitekt Havsten – Mikkelsen før dennes død. For det andet er orgelets størrelse usædvanlig for en landsbykirke. De fleste orgler, der står i landsbykirkerne rundt omkring i landet, og hvor kirkerne kan sammenlignes med Lumby Kirke, har en størrelse på omkring 12-14 stemmer. Orgelet i Stige Kirke er et meget typisk eksempel herpå.

Orgelet i Lumby har 23 stemmer fordelt på to manualer og pedal. Hoved- værket er klassisk disponeret med registre fra 16’ leget til 11/3’. Svelleværket er romantisk præget. Det huser blandt andet den dejlige vox celeste, som virkelig er i stand til at hylle kirkerummet ind i en sky af mystik. Desuden viser trompeten og oboen tydeligt den romantiske retning. Pedalet er “normal” i sin opbygning. Dets mægtige fagot 16’ burde, ifølge Svend Pribs erklæring, nærmere betegnes som en basun 16’. Orgelet er dermed i stand til at leve op til kravene til såvel barokmusik, som romantisk og moderne musik.

Som ekstraudstyr skal ligeledes nævnes to ting: Orgelet er udstyret med et setzeranlæg, som rummer 4×2000 kombinationer. Dette computersystem gør det muligt for organisten at indkode mange registreringer, og ved et tryk på en knap skifter computeren registreringen helt automatisk. Dette system, som også kaldes for amerikansk setzer, er efterhånden blevet meget almindelige i de større orgler, og har lettet organistens liv enormt. Det andet er en hjælp til stemningen af de såkaldte rørstemmer. Ved pibens ventil på vindladen sidder en lille knap, som gør det muligt for organisten at stemme orgelet helt uden hjælp.

Alt i alt et dejligt instrument, som blandt andet benyttes til kurser for PO-organisterne. Dermed får mange fynske organister mulighed for at afprøve orgelet; og mange er lidt misundelig på dette flotte orgel….

Organist Dennis Dingfeld

PS: Du kan se orglets registrering og opsætning på www.marcussen-son.dk