Stige Sognehus’ historie

Som følge af den befolkningsmæssige vækst i Lumby Sogn i midten af 1980’erne tog biskop K. C. Holm aktivt del i de to menigheders overvejelser i henholdsvis Lumby Kirkedistrikt og Stige Kirkedistrikt med henblik på at opnå den bedst mulige præstelige betjening i forbindelse med den forventede forøgelse til to præster, da befolkningstallet i sognet havde passeret 6.500. Biskop Holm gik ind for en placering af en præstegård med konfirmandlokale i Søhus, som var under stærkt befolkningsmæssig ekspansion i stedet for at opfylde en lokal forventning i Stige om at blive tilgodeset med en præstebolig.

Anden del af biskoppens plan var opførelsen af et kombineret menigheds- og konfirmandlokale på adressen Stigevej 253 nabo til Stige Skole. Sognets to menighedsråd bakkede op om forslagene, som derved fik en lettere adgang gennem det kirkelige system. Ibrugtagningen fandt sted ved årsskiftet 1983/84 efter tegninger fra arkitekt Erik Eriksens Tegnestue. Grundstensnedlæggelsen fandt sted i september 1983, hvor de tre mursten blev indmuret af henholdsvis sognepræsten, en konfirmand og formanden for Stige Menighedsråd. Ved starten af 1984 kunne konfirmandundervisningen af Stiges egne konfirmander for første gang gennemføres i Stige og ikke i Lumby Præstegård, hvor de hidtil havde været undervist.

Lumby Sogn fik fra 1. januar 1983 oprettet stillingen som kordegn som daglig leder af kirkekontoret. Det blev indrettet i Søhus Præstegård, hvorfra det i 1987 flyttedes til Stige Sognehus. Det oprindelige konfirmandlokale blev udvidet med en sydvendt tilbygning i 1993. Ved hjælp af en foldevæg kunne man fremover opnå den dobbelte plads i forbindelse med arrangementer i menigheden.

Illustration:
Stige Sognehus set fra Stigevej
og fra græsplænen ved skolen.