Lumby Sognegårds historie

Gennem århundreder har der til præsteembedet i Lumby hørt en avlsgård med bl.a. stald og lade. Ved reduktionen af præstegårdens jordtilliggende i 1919 blev de tre forældede avlsbygninger i bindingsværk nedrevet og i stedet opførtes en avlsbygning i gule mursten med tegl i én længe til brug for forpagteren. Efter ophør af eget husdyrhold i 1955 blev avlsbygningen kun sporadisk brugt, mens jorden blev dyrket som tidligere.

Provsti og menighedsråd havde i 1994 valget mellem at lade avlsbygningen nedbryde eller restaurere med henblik på indretning af en sognegård. Heldigvis sejrede det sidste forslag. Arbejdet gik i gang i sommeren 1994, og samtidig skulle præsteboligen renoveres i forbindelse med præsteskifte. I december 1994 kunne Karen Nedergaard tage boligen i brug som ny sognepræst.

Menighedsrådet valgte arkitekt Hans Gravergaard, Veflinge, til at lede ombygningen med anvendelse af lokale håndværkere. Arkitektens plan var at beholde bygningens oprindelige udseende herunder staldvinduerne for at bevare det velkendte gårdmiljø. Men indendørs blev alt ændret for at opnå en stor forsamlingssal, der kunne halveres ved hjælp af en sammenfoldelig væg. Portrummet, hvor forpagteren tidligere gjorde holdt med sit hestetrukne kornlæs for at forke negene op på loftet over stalden, blev ombygget til stor entré med forskellige nødvendige faciliteter.

Efter en byggeperiode på et havlt år kunne menighedsrådet invitere til festgudstjeneste søndag d. 23. april 1995 med efterfølgende ibrugtagning af sognegården.

jwl

Illustration:
Lumby Sognegård set fra H.C. Lumbyes Vej.
Et forårs- og et efterårsmotiv